Nubank, de toonaangevende digitale bank van Brazilië, heeft kunstmatige intelligentie (AI) aangemerkt als een belangrijke prioriteit voor zijn toekomstige investeringen. Dit nieuws werd op donderdag 18 mei bekendgemaakt door David Velez, de CEO van Nubank, tijdens een evenement ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het bedrijf.
Vanaf het begin heeft Nubank zichzelf altijd gezien als een technologiebedrijf. Nu is het van plan om AI te gebruiken om de relatie met klanten verder uit te breiden dan zijn app. “Vijf jaar vanaf nu zul je praten met Nubank in je zelfrijdende auto, je zult praten met Nubank in je huis”, vertelde Velez aan verslaggevers. Dit duidt op een ambitie om de interactie met klanten naar een hoger niveau te tillen, door gebruik te maken van de mogelijkheden van AI om de dialoog te verbreden en klanten te voorzien van waardevolle informatie en gegevens voor hun besluitvorming.
Met bijna 80 miljoen klanten, voornamelijk in Brazilië, is Nubank een van de grootste digitale banken in Latijns-Amerika. Het bedrijf, dat wordt gesteund door Warren Buffett’s Berkshire Hathaway Inc, is van plan om uit te breiden in de regio. Maar Velez sluit niet uit dat Nubank ook de Amerikaanse markt zal betreden in de komende tien jaar.
Voor deze expansieplannen heeft Nubank geen extra financiering nodig, aldus Velez. Nubank, dat eind 2021 naar de New York Stock Exchange ging en bijna $2,6 miljard ophaalde, is van plan om digitale betaalrekeningen in Colombia te lanceren tegen het einde van 2023.
Het medeoprichter Cristina Junqueira, die ook aanwezig was op het evenement, ziet momenteel grotere groeimogelijkheden in Mexico dan in Brazilië. Dit benadrukt de ambitie van Nubank om zijn digitale diensten verder uit te breiden in Latijns-Amerika.
Met zijn investeringen in AI wil Nubank een revolutie teweegbrengen in de klantenservice en betrokkenheid. Het is duidelijk dat het bedrijf vastbesloten is om de voorhoede van technologische innovatie te blijven en zijn klanten de meest geavanceerde digitale bankervaring te bieden.